سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی کلیسای متخی شهر تفلیس

کلیسای متخی یک کلیسای ارتدوکس گرجی است که با قرن ها قدمت هنوز هم میان گرجی ها و همچنین گردشگران تور تفلیس از محبوبیت ویژه ای برخوردار می باشد . این کلیسا در یکی از قدیمی ترین مناطق قابل سکونت تفلیس ، نزدیک به لبه سنگی رودخانه کورا واقع شده و با طراحی و معماری عجیب خود توجه های بسیاری را به خود جلب نموده است . در واقع کلیسای متخی گرجستان از سبک معماری خاص و ساخت و سازی متفاوت تر از دیگر کلیساهای ارتدوکس گرجی بهره برده که این امر باعث تمایز کلیسای متخی با دیگر کلیساهای گرجستان شده است . این کلیسا با سقف گنبدی شکل و سازه مربعی ، بلند و آجری اش در میان کلیساهای دیگر منحصر به فرد و خاص می باشد .

 

دیدنی های تاریخی تفلیس

کلیسای حال حاضر متخی که در بالای تپه در قسمت قدیمی تفلیس واقع شده توسط پادشاه گرجی St Demetrius II در بازه زمانی 6 ساله بین سال های 1278 تا 1284 ساخته شده و تا حدودی یک نمونه غیر معمول از کلیسای ارتدوکس گرجی به شمار می آید . همانند دیگر بناهای تاریخی تفلیس این کلیسا نیز در گذر سال ها چندین بار دستخوش تغییرات ، صدمات و بازسازی ها قرار گرفته است . این کلیسا در مدتی از عمر چند صد ساله خود کاربری دینی خود را از دست داد و به یک پادگان نظامی تبدیل شد . همچنین کلیسای متخی تفلیس در دوره تسلط شوروی چند صباحی بسته شد و یا اینکه تغییر کاربری داد . اما با فروپاشی شوروی کاربری واقعی کلیسای متخی به آن بازگردانده شد .

 

کلیساهای تاریخی تفلیس

درباره کلیسای تاریخی متخی در تفلیس بیشتر بدانیم

کلیسای تاریخی متخی در تفلیس از زمان ساخت تا کنون چندین بار ویران شده و دوباره با تلاش مسئولان وقت بازسازی شده است . این کلیسا در زمان حمله مغول ها متحمل آسیب های زیادی شد اما عملیات بازسازی بر روی آن انجام شد . در قرن 15 میلادی این کلیسا با حمله پارسی ها ویران شد و تزارهای گرجی در قرن 16 و 17 میلادی بازسازی کردند . ترمیم بعدی کلیسای متخی گرجستان مربوط به قرن نوزدهم میلادی است که در جریان این عملیات تمام محوطه اطراف کلیسا تخریب شد و با ساختمان زندان جایگزین شد .

معروف ترین کلیساهای گرجستان

امروزه از مجموعه مذهبی و تاریخی متخی فقط صومعه ، قلعه و معبد آن باقی مانده است . اما با این وجود باز هم این کلیسای تاریخی مورد توجه گردشگران تور تفلیس و تور گرجستان و اهالی این سرزمین واقع شده است . لازم به ذکر است که درست در مقابل صومعه متخی ، یک بنای یادبود جدید به چشم می خورد که مجسمه شاه واختانگ ، سازنده شهر تفلیس می باشد . امروزه متخی به همراه دیگر کلیساها از برترین جاذبه های گردشگری تفلیس و جاذبه های گرجستان به شمار می آیند . بهترین چشم انداز کلیسای جامع متخی از بالای قلعه ناریکالا قابل مشاهده است .

کلیسای متخی گرجستان