سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مسجد جامع شهر مسکو

مسجد جامع شهر مسکو یکی از جاذبه های گردشگری پایتخت روسیه است که در مرکز شهر مسکو واقع شده است . این مسجد اصلی ترین مکان تجمع مسلمانان در زمان اعیاد و مراسمات مذهبی در روسیه است . مسجد جامع مسکو با ظرفیت 10 هزار نفر به طور همزمان از بزرگترین ها در روسیه و حتی اروپا به شمار می اید .

مسجد جامع مسکو

مسجد جامع شهر مسکو در سال 1904 میلادی توسط Nikolay Zhukov ساخته شد و در گذر زمان بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت  . این مسجد بعد از بهره برداری به مسجد مرکزی مسلمانان در روسیه تبدیل شد و یکی از 4 مسجد فعال در مسکو بود . این مسجد در دوران فعالیت خود گاهی با نام مسجد تاتار نیز شناخته می شد چرا که اغلب افرادی که از این مسجد استفاده می کردند اقوام تاتار ساکن در مسکو بودند . این مسجد نیز به مانند دیگر اماکن مذهبی روسیه در دوران حکومت شوروی کمی با انزوا روبرو شد . از فعالیت های آن کاسته شد اما در دهه 1980 میلادی فعالیت آن به روال سابق بازگشت . این مسجد در سال 2008 به عنوان یک اثر ارزشمند وارد میراث فرهنگی روسیه شد اما دیری نپایید که در پایان همان سال از فهرست میراث فرهنگی کنار گذاشته شد .

Moscow Cathedral Mosque

مدت ها بود که بحث بازسازی مسجد جامع مسکو در روسیه مطرح بود . برخی از گروه ها با تخریب مسجد موافق نبوده و خواستار بازسازی بنای قدیمی مسجد بودند اما تاژیوف مدعی بود که این بنا فرسوده شده و باید تخریب گردد . تا اینکه در 11 سپتامبر سال 2011 در یک اقدام بحث بر انگیز مسجد قدیمی تخریب شد تا بعد از انجام اصلاحات مسجدی بزرگتر برای مسلمانان ساخته شود . طرح های مختلفی برای ساخت مسجد جدید ارائه شد تا اینکه عملیات بازسازی آن توسط معمار Ilyas Tazhiyev به انجام رسید . از جمله دلایلی که موجب شد این مسجد نوسازی گردد انحراف چند درجه ای آن از جهت مکه ذکر شده است . تخریب ، جمع آوری تمام سنگ های مسجد و انجام اصلاحات ، برنامه در نظر گرفته شده برای بازسازی مسجد بود . 

مسجد جامع جدید مسکو

مسجد جامع جدید مسکو

از مسجد جامع مسکو می توان با عنوان اولین بنای مذهبی تخریب شده بعد از سال 1978 یاد کرد . مسجد جامع جدید مسکو در سال 2015 میلادی با حضور ولادیمیر پوتین ، طیب اردوغان ، محمود عباس و هزاران نفر از مسلمانان به بهره برداری رسید . این مسجد با مساحتی حدود 19 هزار متر مربع در 6 طبقه با ظرفیت پذیرش 10 هزار نفر به طور همزمان ساخته شده است . این مسجد که در مرکز شهر در خیابان المپیک و در نزدیکی ورزشگاه المپیک واقع شده دارای گنبدی طلایی به ارتفاع 47 متر و قطر 37 متر می باشد . همچنین مناره های این مسجد 72 متر ارتفاع دارند که شکوه خاصی به این مکان مذهبی بخشیده اند . برای ساخت مسجد جامع جدید شهر مسکو بیش از 150 میلیون دلار هزینه شده است . در سفر به مسکو بازدید از این مسجد می تواند یکی از برنامه های گردشگران باشد .

جاذبه های گردشگری روسیه

مساجد روسیه

بزرگترین مسجد روسیه

منبع :  لذت سفر